Młodzi ludzie i gry

Gry wideo od dawna wzbudzają emocje wśród młodych ludzi, a wraz z postępem technologicznym stają się coraz bardziej zaawansowane i popularne. W dzisiejszych czasach gaming to nie tylko sposób na spędzenie czasu wolnego, ale również istotny aspekt życia wielu uczniów w wieku szkolnym. Wraz z pojawieniem się nowych technologii i gier, temat ten staje się coraz bardziej aktualny.

O uczniach i grach wideo

Gry wideo stały się w dzisiejszych czasach nieodłącznym elementem życia wielu uczniów szkół podstawowych i średnich. Są one nie tylko formą rozrywki, ale również sposobem na spędzenie czasu wolnego, relaksu i kontaktu z rówieśnikami. Obserwuję uczniów w szkole oraz w trakcie wycieczek, czy wyjazdów. Często się zdarza, że wolną chwilę wykorzystują, aby oderwać się od otaczającego świata i przenieść do rzeczywistości cyfrowej. Jest to dla nich forma odprężenia oraz sposób na “zabicie” nudy.

Dla wielu uczniów gry wideo stanowią również narzędzie do nauki i rozwijania swoich umiejętności. Wiele gier wymaga od graczy strategii, logicznego myślenia oraz szybkiego podejmowania decyzji, co z kolei może przekładać się na rozwój tych umiejętności w życiu codziennym. Ponadto, wiele gier ma charakter edukacyjny i pozwala na zdobywanie wiedzy z różnych dziedzin, takich jak historia, geografia czy biologia.

W tym miejscu chciałbym bardzo podkreślić rolę gier w budowaniu relacji, umiejętności współpracy oraz zdrowym współzawodnictwie. Dla wielu osób ten sposób spędzania czasu zastępuje przebywanie w galerii handlowej, czy na podwórku. Ważnym aspektem jest również możliwość współpracy z osobami na całym świecie - w obecnych czasach młody człowiek nie ogranicza się jedynie do lokalnej społeczności, a jest częścią całego świata, ucząc się przy tym również języków obcych i innych kultur.

E-sport

E-sport, czyli rywalizacja w grach wideo na poziomie zawodowym, stał się w ostatnich latach coraz bardziej popularny na całym świecie. Wielu młodych ludzi interesuje się tym sportem i bierze w nim udział, co niesie za sobą wiele korzyści. Również w naszej szkole organizowaliśmy “Dzień E-sportu”, kiedy to starsi uczniowie przygotowywali młodszym salę do gier i rywalizacji elektronicznej. Były to zawody w grach współczesnych, ale pojawiały się również tytuły rodem z XX wieku. Profesjonalni e-sportowcy to osoby o zaawansowanych umiejętnościach, biorący udział w spotkaniach, czy specjalnych zawodach. 

Co takiego w e-sporcie jest dobrego? Pozytywnym wpływem e-sportu na młodych ludzi jest przede wszystkim rozwijanie umiejętności interpersonalnych oraz umiejętności pracy w zespole. Wiele gier wymaga od graczy współpracy i koordynacji działań, co z kolei przekłada się na rozwój umiejętności komunikacyjnych, empatii i umiejętności rozwiązywania konfliktów. E-sport pozwala również na rozwijanie umiejętności umysłowych, takich jak koncentracja, szybkość myślenia i podejmowanie decyzji. Wiele zawodów e-sportowych wymaga od graczy szybkiego podejmowania decyzji oraz reagowania na zmieniające się warunki w grze, co przekłada się na rozwój tych umiejętności również w życiu codziennym.

Kolejnym pozytywnym aspektem e-sportu jest możliwość zdobywania nagród i rozwijania kariery zawodowej. Zawodowi gracze w grach wideo mogą zdobyć znaczne sumy pieniędzy, nagrody rzeczowe oraz zdobyć uznanie i popularność w środowisku gamingowym.

E-sport jest również sposobem na integrację z rówieśnikami z całego świata, a także na rozwijanie poczucia przynależności do społeczności. Zawody e-sportowe skupiają graczy z różnych krajów, co umożliwia nawiązywanie kontaktów i wymianę doświadczeń.

Gamingowe zagrożenia

Ważnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest jednak również umiar w korzystaniu z gier wideo. Zbyt częste granie w gry może wpłynąć negatywnie na zdrowie psychiczne i fizyczne uczniów, prowadząc do izolacji, braku aktywności fizycznej czy problemów z koncentracją. Dlatego ważne jest, aby kontrolować czas spędzany przed ekranem i zachęcać dzieci i młodzież do różnorodnych form spędzania czasu wolnego, takich jak sport, czytanie książek czy spotkania z przyjaciółmi na żywo.

Dobry przykład dają zawodowi gracze e-sportowi, którzy pokazują jak zbalansować aktywność przed komputerem czy konsolą z aktywnością fizyczną. Zachęcają oni na swoim przykładzie, że ćwiczenia i przygotowanie do udziału w zawodach gamingowych musi iść w parze z przygotowaniem fizycznym na rowerze, basenie, czy siłowni.

Predator Games

Na przełomie 2022 i 2023 roku odbył się sezon zerowy, który cieszył się ogromną popularnością. Zawody te organizowane są dla szkół podstawowych i średnich - szkoły rywalizują w rozgrywkach drużynowych w League of Legends, Fortnite, Rocket Games i Szachach. Organizatorzy kładą nacisk na e-sportową rywalizację oraz współpracę w drużynach, bo bez współpracy szanse na wygranie są małe. 

W mojej ocenie jest to świetna inicjatywa, a oprócz cennych nagród uczniowie i nauczyciele mogą nawiązywać nowe relacje, uzupełniając szkolne kontakty wymianą zainteresowań. WIele młodych osób marzy wręcz o karierze e-sportowej, więc jeśli zaczynać, to najlepiej właśnie w szkole pod okiem znających się na temacie nauczycieli.

Inicjatywa dzięki marce Predator, Sponsorowi Generalnemu - PKO Banku Polskiemu - oraz partnerom ma szansę z edycji na edycję zwiekszac pulę slotów dla szkół tym samym stwarzac przestrzeń dla większej liczby uczniów marzących o karierze esportowej. 

Podsumowując ...

Można więc odpowiedzialnie stwierdzić, że gry wideo towarzyszą uczniom w wieku szkolnym w codziennym życiu, stanowiąc formę rozrywki, nauki oraz integracji z rówieśnikami. Jednakże, jak w przypadku każdej formy spędzania czasu wolnego, ważne jest zachowanie umiaru i dbałość o zdrowie psychiczne i fizyczne. Warto również podkreślić, że e-sport może mieć pozytywny wpływ na młodych ludzi, przyczyniając się do rozwoju umiejętności interpersonalnych, umysłowych oraz współpracy w grupie. Jednakże, podobnie jak w przypadku gier wideo, ważne jest zachowanie umiaru i dbałość o zdrowie psychiczne i fizyczne, co wymaga odpowiedzialnego podejścia zarówno ze strony graczy, jak i organizatorów zawodów.

Autor: Przemek Szlagor