Community Manager

Social media odgrywają obecnie niebagatelną rolę w kwestii komunikacji i promocji. Z portali społecznościowych korzystają miliony osób - to najszybsze źródło informacji, co nierzadko prowadzi również do powstawania fake newsów. Niemniej jednak kręgi te pozwalają trafiać do internautów o określonych zainteresowaniach w tempie błyskawicznym. Tak rodzi się społeczność czyli community. 

Esport jest jeszcze względnie młodą branżą, lecz to oczywiste, że social-media odgrywają ogromną rolę w jego promocji. Jego odbiorcami są przede wszystkim młodsze pokolenia, które dużo czasu spędzają na portalach społecznościowych. Są to osoby, które nie znają świata bez social mediów urodziły się, gdy te już prężnie się rozrastały. Dlatego też podstawą każdej organizacji czy zespołu esportowego jest dobra komunikacja ze społecznością. Istotne jest, aby stworzyć aktywną i zasięgową stronę. I nie tyczy się to pojedynczej platformy. 

Twitter centrum komunikacji 

Najwięcej esportowych dyskusji poruszanych jest na Twitterze, gdzie użytkownik może łatwo zawęzić przychodzące treści do tych, które go interesują, W Polsce wciąż względnie popularny jest Facebook, więc i tam warto stworzyć stosowny profil. Do publikacji zdjęć najbardziej z kolei nadaje się Instagram. To tam odbiorcy będą szukać potencjalnych fotorelacji czy nagrań dotyczących danego tematu. Pole do manewru daje również TikTok. Jego popularność stale rośnie - to idealne miejsce na wrzucenie krótkich filmów czy przebitek. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Angażujące i ciekawe treści 

 

Założenie profilu na każdej z wymienionych domen to drobnostka. Sęk w tym, aby mieć jakiś pomysł na jego prowadzenie. Treści muszą być wrzucane regularnie, ale nie może być to byle jaki format, gdyż trzeba odbiorców angażować, aby utrzymywać zasięgi strony. Liczba obserwatorów jest ważna, lecz w rzeczywistości nie ma ona znaczenia, jeśli nie są oni aktywni i nie zobaczą publikowanych wpisów czy zdjęć. “Martwy” fanpage nie spełnia swoich bazowych zadań i staje się nieużyteczny. To trochę tak jak z podlewaniem rośliny. Nie można liczyć na owoce, jeśli się jej stale nie pielęgnuje.

Community manager - buddy społeczności 

W tym miejscu pojawia się rola Community Managera. Zadaniem tej osoby jest praca w community czyli społeczności. W esporcie promocja marki odgrywa kluczowe znaczenie i odpowiedzialność za to w dużej mierze spoczywa właśnie na tym stanowisku. Community Manager zna aktualne trendy - “jest na czasie” i wie, jak przełożyć to na korzyść swojego podmiotu. Nie chodzi tylko o pustą reklamę, ale zainteresowanie i zaangażowanie odbiorcy. Śmieszny mem, nietypowa ciekawostka, trafna ankieta - pole możliwości jest bardzo szerokie. Internauta lubi, kiedy ktoś przykuje jego uwagę. Dlatego właśnie Community Manager musi wstrzelić się w jego upodobania. Trendy zmieniają się szybko, tak samo jak zresztą poczucie humoru internetowej społeczności. Manager nie może wypaść więc z tego obiegu, bo ten, kto nie nadąża, traci względem konkurencji.

Social-media w esporcie to nie miejsce na długie wywody czy tego rodzaju materiały. Najbardziej adekwatny jest format zwięzły, lecz przy tym treściwy, który przykuje oko internauty. Liczy się też bezpośredni kontakt z odbiorcą. Odpisywanie na komentarze czy dostosowywanie treści pod prośby obserwatorów mają tu duże znaczenie. Powinni oni czuć, że nie są pomijani i ich zdanie na stronie również ma pewne znaczenie. W końcu czym jest klasowa drużyna bez wiernych kibiców, którzy z zapartym tchem śledzą każdy jej ruch. Fani to wiatr w żagle, a social-media są najlepszym kanałem, by trzymać ich blisko ulubionego zespołu. 

Discord - serwer społeczności 

Dodatkową formą kontaktu może być też stworzenie dedykowanego serwera na Discordzie, gdzie fani będą mieli szansę się ze sobą integrować na kanałach głosowych. Pogadanki na Discordzie odnośnie samego zespołu czy rozmawianie z kibicami jeszcze bardziej zacieśni ich relację z drużyną. 

W przypadku zespołu esportowego dobrze jest stale informować kibiców o wydarzeniach wokół drużyny. Będą ich interesować przemyślenia zawodników, zakulisowy smaczek z przygotowań, ale i informacje na temat nadchodzących spotkań i transmisji. Organizatorzy turniejów z kolei winni są dbać o wszelkie szczegóły. Każda, nawet najdrobniejsza informacja powinna pojawić się na stosownym profilu na portalach społecznościowych - to tam widz będzie szukał wiadomości w pierwszej kolejności.

Wyobraźnia w mediach społecznościowych popłaca. Każdy pomysł warto uwzględnić i realizować, ale to nie sztuka wystrzelać się z wszystkich konceptów od razu. Należy to dawkować - nie zalewać odbiorcy treścią, ale też i dbać, aby na profilu stale pojawiały się treści. Social-media są obecnie czymś na rodzaj wizytówki, co ma również swoje odniesienie w esporcie. Pominięcie ich po prostu nie wchodzi obecnie w grę. To najpraktyczniejsza forma promocji, która dotrze do szerokich kręgów. Dlatego warto o nie dbać i wyznaczyć do zarządzania tym segmentem odpowiedniego Community Managera, wiedzącego, jak poruszać się w tych sprawach.

W Predator Games centrum komunikacji z graczami i ich opiekunami to przede wszystkim Discord, na którym przygotowane są tematyczne kanały. Graczami opiekują się community managerowie czyli buddy oraz w każdej chwili dostępni są administratorzy. Nie zapominamy także o innych kanałach - jesteśmy aktywni na Twitterze, Instagramie i Facebooku. Dzięki temu zapewniamy ciągłość komunikacji.