Organizacja rozgrywek esportowych

Esport na przestrzeni lat ulega bardzo mocnej ewolucji i profesjonalizacji. Jego ekosystem jest złożony, ale przy tym otwarty. Ingeruje w niego wiele organizacji, które tworzą własne rozgrywki, celując w zespoły o określonym poziomie oraz drużyn esportowych, bez których ten świat ległby w gruzach. 

W esporcie istotnym jest aby powstawały inicjatywy zarówno dla początkujących ekip jak i tych z samego szczytu. Ta równowaga pozwala stopniowo wspinać się zespołom z niższych szczebli na te najwyższe i przyczynia się do ich profesjonalizacji. 

Ligi i turnieje to ogromny obszar branży esportowej, który stwarza przestrzeń do rywalizacji drużyn esportowych. Wymaga on grona specjalistów, którzy dbają o różne aspekty takie jak rozgrywki, ich promocja, pozyskiwanie inwestorów czy wydarzenia na żywo. 

Administracja rozgrywek esportowych 

Domeną esportu jest to, że rywalizacja może przebiegać zarówno online jak i offline. W każdym z tych wariantów do organizacji rozgrywek potrzebna jest kompetentna administracja, która nimi zarządza. To na adminach spoczywa obowiązek zaprojektowania systemu turniejowego, przygotowanie drużyn i nadzór nad prawidłowym ich przebiegiem. Im lepiej będzie wyglądało zarządzanie strukturami turniejowymi, tym lepszą opinię wyrobi sobie sama organizacja, a to prowadzi do solidniejszych wyników oglądalności i  szansy na nowych sponsorów czy inwestorów. 

Plagą esportowych turniejów są częste opóźnienia wynikające z problemów technicznych różnej gamy. To irytuje widza - nie włącza on przecież transmisji, żeby znowu czekać na start spotkania. Dlatego ważne jest, aby dopiąć wszystko na ostatni guzik. Przezorny w esporcie zawsze jest ubezpieczony.

Kluczowe jest też stworzenie atrakcyjnego modelu rywalizacji. W esporcie - w odróżnieniu do wielu sportów tradycyjnych - system ligowy z tabelą nie jest wcale często wykorzystywany w esporcie. Organizatorzy starają się unikać sytuacji, kiedy to drużyny grają ze sobą “o pietruszkę”, a w przypadku punktowanych tabeli niejednokrotnie zdarza się, że wszystko jest jasne na kilka serii przed końcem etapu.

Dużo popularniejsze są za to systemy z drabinkami. Każdy zaczyna w drabince górnej, lecz porażka oznacza zrzucenie na dolny szczebel. Tam nie ma już miejsca na pomyłki i potknięcie oznacza eliminację. W ten sposób liczba uczestników stale się zawęża, a jednocześnie każdy mecz jest równie istotny i atrakcyjny dla widzów. 

 

 

 

 

 

Realizacja transmisji esportowej 


Wspominając widzów, należy odnieść się do realizacji transmisji esportowej. Najpopularniejszym serwisem prowadzenia relacji na żywo z wydarzeń esportowych w internecie jest Twitch. To darmowy portal, który zbudował już wokół siebie ogromną społeczność. Jego ogromnym atutem jest po prostu wygoda, bowiem użytkownik może sprawnie przełączać się między kanałami streamerów, którzy go interesują. Do tego dostępny jest czat, na którym można wymieniać swoje wnioski i spostrzeżenia z innymi oglądającymi. Twitch to “telewizja esportu” - ma duże zasięgi, a rekordowe transmisje potrafiły przyciągać nawet do kilku milionów oglądających w jednym momencie. 

By stream był atrakcyjny ważna jest oprawa transmisji i jej realizacja. Przygotowywanie sprzętu, obsługa techniczna, edycja, wycinanie powtórek - nad tym czuwa często wieloosobowa ekipa, której zadaniem jest sprawić, by widz doświadczył najlepszych możliwych wrażeń z oglądania rozgrywki. O to powinna też dbać kompetentna ekipa komentatorów i analityków

 

 

 

 

Caster czyli komentator esportowy 


 

Dobry ekspert w tym fachu wskaże oglądającemu to, czego ten na pierwszy rzut oka nie dostrzegł. To dodatkowy smaczek do transmisji. Charyzmatyczny komentarz zapada w pamięć, przypominając o świetnych zagraniach czy akcjach, które się wyróżniły. Esport też może mieć swojego Dariusza Szpakowskiego przed mikrofonem czy Andrzeja Strejlaua w studiu analitycznym.   Warto pochylić się nad każdym detalem, dbając o jego dopracowanie. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komunikacja i promocja wydarzenia 

Nawet najlepsza liga czy turniej nie jest istotna, jeśli nikt o niej nie wie. Dlatego jak w przypadku każdego wydarzenia, nie tylko esportowego szalenie ważna jest jego komunikacja. Do turnieju należy zachęcić uczestników, ale też przyciągnąć inwestorów oraz co najważniejsze widzów. Bez oglądalności nie ma esportowej sceny. To produkt, który musi trafiać w upodobania dedykowanej mu grupy.

Głównym polem promocji są portale społecznościowe. Każdy organizator, chcący przykuć uwagę esportowej społeczności, musi być aktywny na Twitterze, Facebook’u czy Instagramie - w zasadzie im więcej kont, tym lepiej, jeśli prowadzi się je mądrze dywersyfikując treści. To droga nie tylko służąca do informowaniu o rozgrywkach, ale również i do komunikacji sponsorów czy informowania widzów o współpracach związanych z turniejem. Dlatego każdy organizator powinien mieć kreatywną ekipę zajmującą się promocją. 

Ważnym elementem komunikacji są działania z zakresu digital PR wykraczające poza social media ale się z nimi zazębiające - współpraca z mediami tematycznymi i dziennikarzami, wsparcie przez influencerów i wpływowe osobistości branży to kolejne punkty, które przysparzają atrakcyjności medialnej i zwiększają społeczność czyli community. Jest to na tyle ważna rola, że zostanie jej poświęcona kolejna część w serii Praca w esporcie - rola community managera. 

Kreatywność, czyli jak zaskoczyć społeczność 

W środowisku esportu odnajdą się osoby kreatywne i otwarte na nowatorskie rozwiązania. Branża daje szerokie pole możliwości, które przez wielu są efektywnie wykorzystywane. Dzięki czemu coraz częściej w sporty elektroniczne inwestują marki zupełnie z nimi niekojarzone do tej pory. Producenci samochodów, artykułów spożywczych, sportowych ubrań i wiele, wiele innych podmiotów. Esport stał się atrakcyjną przestrzenią dla reklamy, a miliony - często młodych - fanów dyscypliny z całego świata są jej świetnymi odbiorcami. Dobrze mieć “otwartą głowę” na nowe pomysły, bowiem esport nie jest wcale środowiskiem zamkniętym dla podmiotów z zewnątrz. Każda z inicjatyw potrzebuje osoby, Project lub Brand Managera,, który zaopiekuje się swoim “produktem” i rozwinie go tak, by był atrakcyjny zarówno dla społeczności oraz zawodników, jak i dla potencjalnych inwestorów.  

Nad finalnym dziełem pracują więc setki osób, nawet jeśli na koniec dnia widz ogląda tylko zawodników. Marketing w esporcie ma znaczenie, a potencjału dziedziny nie wypada lekceważyć, bowiem liczby popularności sportów elektronicznych stale rosną, co otwiera szerokie ścieżki rozwoju dla osób o różnych talentach i umiejętnościach.

Predator Games

Projekt Predator Games jest doskonałym przykładem takiej esportowej realizacji - nad projektem w którym w sezonie pierwszym biorą udział 1024 szkoły z całej Polski i ponad 16 tysięcy zawodników będących uczniami tych placówek czuwają administratorzy rozgrywek, prowadzona jest regularna komunikacja - zarówno w społeczności za pośrednictwem kanałów SM czy na Discordzie. Realizowane są transmisje esportowe w serwisie Twitch, we współpracy z topowymi streamerami. Wsparcie komunikacyjne zapewniają influencerzy, którzy zwiększają szum komunikacyjny. Dzięki tym wytężonym działaniom projekt otrzymał wsparcie od partnerów wydarzenia i Sponsora Generalnego - PKO Banku Polskiemu.