Gry dla początkujących

Nie ma chyba rodzica, który nie zastanawiałby się nieraz, co sprawia, że jego dziecko siedzi zapatrzone w ekran.

Czy Internet, gry, portale społecznościowe, platformy streamingowe oferują tak wiele atrakcyjnych treści dla dzieci?

Czy są to na pewno wyłącznie treści pozytywne i rozwijające?

Co w kontekście interaktywnych mediów budzi nasze największe obawy, a w czym upatrujemy szansy na edukację i zawodową przyszłość młodych użytkowników?

Wielokrotnie wszak słyszeliśmy o grach wykorzystywanych w szkole, o grach do nauki programowania, rozwijających kreatywność i współpracę. Nie ominęły nas jednak informacje o rozmaitych zagrożeniach w cyberprzestrzeni i negatywnych zachowaniach użytkowników. Czy nasze obawy są słuszne? Co my, rodzice, możemy zrobić, by dziecko korzystało z technologii mądrze i bezpiecznie, a gry były wyłącznie pozytywnym i rozwijającym doświadczeniem?

Zapraszamy do lektury serii artykułów poświęconych jednej z najpopularniejszych form spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież – grom wideo. W kolejnych spotkaniach spróbujemy odpowiedzieć na wiele pytań, między innymi:

  1. Jak rozmawiać z dziećmi o grach i zbudować międzypokoleniowy most w świecie elektronicznej rozrywki?
  2. Jak wybierać aplikacje i gry, by były odpowiednie dla wieku dziecka?
  3. Jak zapanować nad czasem ekranowym?
  4. Co zrobić, by nauka była angażująca i ciekawa tak, jak gry wideo?
  5. Czym jest e-sport i w jaki sposób wspierać młodych zawodników?

Przyjrzymy się po drodze również takim zagadnieniom jak kultura graczy, czy przyszłość elektronicznej rozrywki.

GRY WIDEO

Dziś natomiast skierujemy uwagę na najważniejsze elementy układanki, czyli same gry wideo i ich odbiorców.

Granie jest jedną z najpopularniejszych form spędzania wolnego czasu. Ponad połowa 52% Europejczyków aktywnie korzysta z gier wideo, przy czym najsilniej reprezentowane grupy wiekowe to przedziały 11-14 lat (80%) oraz 15-24 lata – 76% (za Key Facts 2021 - ) I choć średnia wieku graczy wynosi aktualnie 31 lat i sukcesywnie rośnie, nas tutaj najbardziej interesują gracze młodsi oraz ich wzorce korzystania z elektronicznej rozrywki. Przyjrzyjmy się zatem bliżej danym z własnego podwórka. Kilka miesięcy temu ukazał się raport z badań przeprowadzony przez Polish Gamers Observatory zatytułowany Polish Gamers Kids.

Badanie przeprowadzone zostało w czerwcu 2022 roku na grupie internautów w wieku 9-15 lat z uwzględnieniem wszystkich najistotniejszych czynników demograficznych. Dowiadujemy się z niego, że nasze dzieci nie tylko nie znają świata bez gier, ale też nie są w stanie sobie wyobrazić, by to medium nagle zniknęło. „Dla znakomitej większości, aż 88% polskich dzieci w wieku 9-15 lat, gry są częścią ich życia, codziennej rutyny, a granie stanowi czynność pierwszego wyboru w wolnym czasie.” Co ciekawe, 47% grającej młodzieży, to dziewczęta, które poza samym graniem, chętnie też obserwują rozgrywki innych. Dominującą platformą, na której toczy się zabawa jest urządzenie mobilne. Często jest to smartfon, który dzieci posiadają na wyłączność, w przeciwieństwie do komputera czy konsoli, z których może korzystać cała rodzina. Fakt, iż gry dominują na platformach dostępnych bez ograniczeń pozwala sądzić, że są one również nieodłącznym elementem życia społecznego i towarzyszą dzieciom w domu, szkole i każdym dowolnym miejscu. Z przytoczonych badań jednoznacznie wynika, że gry zastępują młodzieży spotkania na żywo, ale pamiętajmy, że do upowszechnienia kontaktów na platformach cyfrowych w dużym stopniu przyczyniły się pandemia oraz zdalne nauczanie. Warto ponadto zwrócić uwagę, że spotykanie się ze znajomymi offline jest wciąż w czołówce wskazywanych sposobów spędzania wolnego czasu, a samo granie często motywowane jest tym, że rówieśnicy grają w tę samą grę. Widzimy zatem, że nie mamy do czynienia z rewolucyjną zmianą zachowań społecznych, a jedynie zmianą ulokowania relacji w odniesieniu do pokolenia, które nie zna świata bez Internetu.

My, rodzice, mamy skłonność do dzielenia świata na ten realny i wirtualny. Przechodzimy z trybu offline w online, a każdemu z nich przypisujemy pewne funkcjonalności i wartość. Świat realny jest prawdziwy, autentyczny, a wszystko, czego w nim doświadczamy jest ważne i pouczające. Przestrzeń wirtualną definiujemy często jako fikcyjną, przekłamaną i poboczną. Rozróżnienie to wynika z tego, że znamy życie w 100% offline i umiemy te dwa światy rozgraniczać. Dla młodzieży ta cezura nie jest już tak klarowna. Przez Internet kontaktują się z autentycznymi ludźmi, doświadczają prawdziwych uczuć, uczestniczą w ważnych, z ich punktu widzenia, wydarzeniach kulturalnych i rozrywkowych. Stawiając w naszych wyobrażeniach arbitralne granice pomiędzy światem prawdziwym i wirtualnym, pamiętajmy, że nawyki, czy umiejętności, które nasze dzieci zdobywają tu i teraz są kluczowe w ich bezpiecznym poruszaniu się po świecie online,  zaś doświadczenia zbierane w przestrzeni cyfrowej wpływają na ich codzienne, realne życie. Przygotowanie dziecka do eksploracji życia w każdym jego wymiarze jest ogromnym wyzwaniem dla rodziców. Wymaga wiedzy, narzędzi, ale przede wszystkim czasu na rozmowę i współobecność. Dlatego wspólna zabawa, komunikacja i odpowiedzialność będzie tematem naszego kolejnego spotkania zatytułowanego: „Jak wybrać aplikacje i gry”.

Zapraszamy.