Rola psychologa w drużynie esportowej

Esport to nie tylko granie w gry esport. Esport to tryb życia, to podróżowanie, to systematyczność, sumienność. Często jest tak, że w momencie, w którym młody zawodnik trafia do świata esportu, pierwsze co napotyka na swojej drodze, to zderzenie z rzeczywistością z tym, ile rzeczy musi zapamiętać z tym, ile rzeczy musi się nauczyć i z tym jak inaczej funkcjonuje w świecie esportu podczas treningów czy bootcampów oraz turniejów, niż jak grał frywolnie w grę w domu. 

Często niestety dla młodych zawodników jest to zderzenie z tym, że nie tylko umiejętności w grze są ważne.Wszystkie braki w komunikacji, w umiejętności budowania relacji, w umiejętności zapamiętywania uwypuklają się. Przykładowo, na jednej mapie zawodnik cs’a musi zapamiętać od kilku do kilkunastu strategii, które mają swoje miejsca, w których zawodnicy muszą znać swoje pozycje, ale też muszą znać pozycję swoich kolegów z zespołu, więc jeżeli ktoś ma problemy z zapamiętywaniem z koncentracją, słuchaniem, najczęściej na samym początku będzie doświadczał dużych trudności w meczach oficjalnych, gdzie ilość zapamiętanej wiedzy będzie miała bardzo duży wpływ na to, jak dany zawodnik będzie funkcjonował. 

Stąd też praca z psychologiem jest pracą, która, która pomoże temu zawodnikowi rozpracować te braki, podbudować umiejętności komunikacyjne i wzmocnić system zapamiętywania. Zdarza się tak, że zawodnik, który ma swój pierwszy sezon z drużyną esportową, niestety kończy swoją karierę tuż po pierwszym sezonie. Wynika to z tego, że jego mocno introwertyczna osobowość lub brak elastyczności, jeśli chodzi o zmiany, nie pozwalają mu funkcjonować odpowiednio w zespole, a w rezultacie psuje taki jeden zawodnik, synergię i zespół zamiast odnosić sukcesy niestety jest pełen frustracji, jest pełen nerwów i zdobywanie, punktów w pucharach przy takim trybie pracy niestety jest niemożliwe.

Gry, tak jak każda inna czynność, z umiarem, wpływa pozytywnie, ale w przypadku braku umiaru wpływa negatywnie na nasz mózg. Jeżeli chodzi o negatywne rzeczy problemem wśród graczy, nie esportowców, jest przesiadywanie godzinami przy komputerze, co powoduje,:

  • odcięcie się od ludzi i utratę relacji, 
  • brak kontaktu ze światłem dziennym, 
  • złe odżywianie i nieuprawianie  sportu, 

To powoduje, że pojawiają się choroby, problemy z krążeniem, podwyższony cholesterol, wysoki cukier i wówczas gracz często w młodym wieku ma nie tylko problem z zapamiętywaniem, z koncentracją, ale też pojawiają się pierwsze oznaki stanów depresyjnych, pojawia się wiele frustracji i niestety niekoniecznie zostawienie młodego człowieka sam na sam z komputerem przez wiele godzin jest dobrym rozwiązaniem.

Natomiast wszystko co w umiarze też należy rozpatrywać w perspektywie pozytywów, które gry niosą ze sobą: 

  • umiejętność widzenia przestrzennego, 
  • umiejętność rozwiązywania problemów, 
  • wzmacnianie komunikacji, jeżeli są to gry zespołowe, zdecydowanie. 
  • widzenie w przód, czyli przewidywanie co może się zdarzyć, 

Takie różnego rodzaju umiejętności poznawcze oraz zwracanie uwagi na szczegóły ma bardzo dobry wpływ, zwłaszcza na osoby, które próbują odnaleźć siebie samego, ale też próbują odnaleźć swoją osobowość. Jeżeli młody człowiek ma bardzo dobry balans między szkołą, sportem, przyjaciółmi i czasem spędzonym przy komputerze, wówczas ta szkodliwość gier nie jest wysoka i może przynieść dużo więcej korzyści. Należy też zwrócić uwagę na dostosowanie tytułów, w które grają młodzi ludzie do ich wieku. Często jest tak, że zbyt wcześnie niektórzy młodzi ludzie dotykają tytułów, które są brutalne, w których jest przemoc i to negatywnie wpływa na postrzeganie świata przez tak młodą osobę w danej chwili, ale też w przyszłości. Dlatego warto pamiętać, że wszystko, co pod kontrolą i wszystko, co z umiarem ma, wpływ na to, jak  młody człowiek się rozwija i w jaki sposób on będzie kształtował siebie i swoją osobowość w przyszłości.

Gry sprawiają, że wchodzimy w inny świat. Często jest tak, że młody człowiek, ale też dorosły, w życiu codziennym, napotyka na swojej drodze jakieś problemy, niepowodzenia, smutki i ten świat wirtualny ten świat, w którym możemy zdobywać różnego rodzaju poziomy, w którym odnosi sukcesy, jest dla niego bardzo atrakcyjny. Atrakcyjność gier jest też bardzo mocno powiązana z tym, jak producenci gier budują możliwości jednostki. Czy mówimy tutaj o grach, w których jest dużo współzawodnictwa, czy mówimy tutaj o grach typu MMO, zdobywając wszelkiego rodzaju archivment’y, czy poprawiając swoje umiejętności generujemy bardzo duże pokłady dopaminy, która nas zmotywuje do działania, która też wzmacnia naszą koncentrację i motywację.

Urszula 'xirreth' Klimczak